Az embernek hinnie kell, hogy valamihez tehetsége van,
és azt a valamit el kell érnie, kerüljön bármibe.
(Madame Curie)
Jézus szerető Atyja kiválasztott közvetítőjének tudta magát: „Bizony mondom nektek, míg ég és föld el nem múlik, egy i betű vagy egy vesszőcske sem vész el a törvényből, hanem minden beteljesedik”. Méghozzá nagyon hamar: „Bizony mondom nektek: az itt állók közül némelyek nem halnak meg, amíg nem látják az Emberfiát, amint eljön országában” – mondta.[1] Miért akart volna úja vallást alapítani arra rövid időre?
A legújabb Teológia* feladni látszik a dogmát: „Hogy az Egyház* jézusi alapítású intézmény… az újabb egzegézisben több okból is kérdésessé vált. … Jézus célja az egész nép egybegyűjtése… a beköszöntő Isten országára… nem akart új vallási közösséget alapítani… Izraelen belül.”[2]
A Biblia tudósít róla, hogy a feltámadási események után, az árván maradt apostolok sorshúzással megválasztották Mátyást tizenkettediknek, de a térítő tevékenység csak a Szentlélek újabb sugalmazására indult meg.[3] Ám akik „megtértek”, szó szerint vették Jézus szavait, ezért vagyonközösségeket alapítottak, várták a beígért közeli világvégét és a parúziát: Jézus második eljövetelét. Az Egyház szereti „őskeresztényeknek” nevezni a gyülekezetek tagjait, noha nekik maguknak fogalmuk sem volt róla, hogy ők „keresztények”.
Az igaz hit lassan formálódott, a Jézus-követő vallás halálra volt ítélve. Aligha tudnánk ma valamit is Jézusról, ha a Szentlélek harmadszor is közbe nem lép.
Pálfordulás
Az 1. század második negyedében – a megszaporodó lázongások miatt –, erősen üldözték az új vallás követőit, akik nem is titkolták ellenséges érzületüket.
Élt akkoriban egy Saul nevezetű, tarzusi születésű, görögös műveltségű, szigorú farizeusi hitű, rabbinak készülő, ambiciózus, zsidó fiatalember. Mivel féltette az ősi zsidó vallást, meg talán politikai célokkal is, igencsak buzgólkodott a Jézus-követő zsidó szekták felszámolásában; ecélból indult az egyik központjuknak tartott Damaszkuszba is. Akkor még nem tudta, hogy a Szentlélek világtörténelmi szerepre választotta ki.
De hamarosan megtudta. Egy „csodás” fényjelenség hatására megvilágosodott, és látomása annyira megrázta, hogy ádáz keresztényüldözőből egy új vallás megalapítójává lett, és zsidó neve helyett a latinos Pault használta.[4] Erős egyénisége és műveltsége révén tekintélye még Péterét is elhomályosította, így érthető, hogy a későbbi századok során bekerült a Jézus-választotta apostolok közösségébe – tizenharmadikként.[5]
Új vallás születik
Pál szilárdan hitte, hogy Jézus volt a Krisztus, a zsidók várva-várt Messiása;[6] őt Isten Fiának és Megváltónak hirdette, aki életét áldozta, hogy kiszabadítsa a zsidókat bűneik és a rómaiak rabságából. Khrisztianosz csak az lehetett, aki ezt elfogadta, és életét ezek tanításához igazította; ők haláluk után elnyerik az örök boldogságot.[7]
Ennél azonban messze tovább ment: úgy érezte, hogy feladatául kapta az egész Római Birodalomban elterjeszteni a látomásában felismert alapvető igazságot: a zsidó Messiás nemcsak a zsidókért áldozta életét! Sőt túllépett a „Szeresd felebarátodat, mint saját magadat” jézusi tanításon, mert nála a szeretet már nemcsak zsidókra, hanem a közösség (megkeresztelkedett) testvér tagjaira is kiterjedt: „Nincs többé zsidó vagy görög, rabszolga vagy szabad, férfi vagy nő, … körülmetélt vagy körülmetéletlen, barbár vagy szittya, szolga vagy szabad, hanem Krisztus minden mindenben.” Ha ellenségeid iránt is szeretettel vagy , „izzó parazsat raksz a fejére!” – tanította.[8]
Talán még nem is sejtette, hogy ezzel saját fejére is „izzó parazsat rakott”, mert engesztelhetetlen ellenfelévé tette a Jézus-követő, ám a Törvényt tisztelő, zsidó kortársait.[9]
Intelligenciája és szervezőképessége révén, Pál úgyszólván pillanatok alatt felismerte a bajok gyökereit, de hamar megtalálta a gyógymódokat is:
- Mindenekelőtt el kellett altatni a hatalom gyanakvását. A tanítás középpontjába került a minden ember egyenlő – nem ugyan itt a földön, hanem Isten előtt a másvilágon. Az eredmény nem maradt el: az új hitet elfogadók száma egyre nőtt, s ezzel együtt nőtt az elnézőbb és türelmesebb magatartás is.
- Egyidejűleg sürgősen át kellett értelmezni a tanítást. A parúzia nyilvánvaló elmaradása miatt a világvége a távoli jövőbe tolódott, a megváltás pedig megtisztulást jelentett a bűnöktől, és ígéretet a túlvilági boldogságra. Pál elsősorban a lenézett „pogányokat” (= prozeliták) akarta megtéríteni, és kieszközölte számukra a felmentést a Mózesi törvények betartása alól.
- Harmadik fontos feladat volt elszakadni a zsidó vallási kötelékektől. Pál rájött, hogy a zsidóság többsége nem fogadja el tanítását, de kitért a piszkálódások elől, és inkább az elit tagjait akarta megnyerni, hogy megszilárduljanak az új közösségek anyagi alapjai, és távollétében legyenek, akik összetartják a közösségeket.[10]
Ezzel együtt Pál kerülte a nyílt ellenségeskedést a hithű zsidókkal: „Ők az evangéliumot tekintve ellenségek, a ti javatokra, de a kiválasztás szerint kedvesek, az ősökért.” Viszont saját szerepét felértékelte: „Én éppúgy megbízatást kaptam az evangélium hirdetésére a körülmetéletlenek, mint ahogy Péter a körülmetéltek körében” – vallotta. Három nagy térítő útján bejárta a Római Birodalom keleti tartományait, és számos keresztény közösséget alapított, miközben kinevelte tanítványait is. Segítségükkel valójában ő terjesztette el az új hitet a pogányok között, és néhány év múltán joggal mondhatta: „Ha számtalan tanítótok volna is Krisztusban, atyátok nincs sok. Az evangélium által én adtam nektek életet Krisztus Jézusban.”[11]
Tulajdonképpen ezzel született meg a kereszténység.
Az ortodox zsidók azonban sohasem adták fel a Törvényt, gyűlölték Pált, árulónak tartották, (tulajdonképpen nem is alaptalanul, hiszen a hithű Jézus tanításának humanitárius elemeit felhasználva valóban új vallást alapított). Ezért rendre megbolygatták a „keresztény” közösségeket, felszítva a hitviták lángját. Későbbi (60 k.) Jeruzsálemi tartózkodása során, csak a római helyőrség mentette meg Pált a lincseléstől, aki végül is – római polgárként – igazának megvédése érdekében a császárhoz fordult segítségért.[12]
A sors fintora, hogy Rómába „előzetes letartóztatásban” jutott el; nem egészen úgy, ahogyan nagy nyugati (itáliai és hispániai) útjait tervezte. De az ottaniakat nem tudta maga mellé állítani, Magára maradva, a Néró-féle üldözések során elfogták, és 3 évi rabság után kivégezték.
A paulinusok
Minden eredményt azért mégsem lehet a Szent Pál apostollá lett Paulnak tulajdonítani. Nagysága abban is megmutatkozik, hogy híveiből iskolát tudott szervezni maga köré, akik halála után tovább terjesztették az új vallást. A „paulinusok” felismerték, hogy a legnagyobb veszély a szektásodás. Sürgősen kidolgozták tehát az egységes tanrendszert, és ezzel együtt úgy válogatták, illetve írták-szerkesztették át a korábbi keresztény iratokat, hogy a megváltozott viszonyokat tükrözzék; sőt, ezt tüntették fel Jézus eredeti tanításának. A Biblia – lényegét tekintve a mai szöveggel – 130-150 körül állt össze.
A paulinusok azt is észrevették, hogy szükség van a szétszórt közösségek egységes irányítására. Helyi vezetőknek kiválóan alkalmasnak látszottak a kezdetben csak pénztáros püspökök, akik fokozatosan magukhoz ragadták a vezetést, hiszen hatalmuk amúgy is egyre nőtt, ahogyan gazdagodtak az egyes csoportok. Ezzel csírájában létrejött a püspöki tanító és papszentelő hatalom.
A püspökök kezdetben mind egyenrangúak voltak, a kereszténység terjedésével azonban megváltozott a helyzet: a gazdagabb, főleg a központi szerepű helységek egyházközségeinek püspökei az egyházon belül is magasabb rangra emelkedtek. Így lett az „egyszerű” püspök elöljárója a nagyvárosi főpüspök – az érsek –, miközben ő maga a fővárosi metropolita, aki viszont a tartományi pátriárka alá tartozott.
Tudjuk a történelemből, hogy – noha általában megtűrték őket – egyes császárok a birodalom egységét féltve, keményen üldözték a keresztényeket, mivel nyíltan megtagadták a hivatalos állami isteneket, és ezzel megbontották az uralkodó – különben toleráns – vallásideológiai egyensúlyt.
A római püspök-pátriárkák törekvése, hogy kompromisszumot kössenek a császársággal, utóvégre is sikerrel járt. I. (Nagy) Konstantin császár 313-ban kiadott nevezetes milánói (türelmi) rendeletével felvette a kereszténységet a hivatalosan elismert vallások közé, és ő maga is megkeresztelkedett. Ettől kezdve bőkezű adományokkal gazdagította, eleinte csak a római, majd az efezusi patriarchátusból lett bizánci (később konstantinápolyi) egyházat.
Az ő adománya többek között a Lateráni palota, amely 1100 éven át volt a római pápák lakhelye. Cserében keményen beleszólt az egyház belügyeibe, többek között ő hívta össze nikaiai nyári palotájában az első egyetemes zsinatot, amelynek munkarendjét is előírta.
Ezzel valóban elindult világhódító útjára a kereszténység. Szinte azonnal elfelejtette az üldöztetés keserűségeit, és legott hevesen üldözni kezdett minden más vallást. A türelmetlenség odáig fajult, hogy Theodosius császár a kereszténységet 380-ban kötelező államvallássá nyilvánította.
Elmélkedések
Az 1. században nagyarányú társadalmi átrendeződés zajlott: vidéki és kisvárosi tömegek költöztek nagyobb városokba, ahol idegenként, magukra maradva éltek, reménytelen szeretethiányban. A keresztény közösségekben viszont erős kapcsolatok alakultak ki a „testvérek” között: ételt adtak az éhezőknek, támogatták a rászorulókat, ápolták a betegeket, míg a testvéri szeretet némileg pótolta az elvesztett család hiányát, a vallás pedig reményt nyújtott a halál utáni boldogságra, valahol egy másik világban.
A közösségekhez ugyan bárki csatlakozhatott – akár vagyontalanok is –, a vonzó üzenet elfogadása azonban önmagában nem volt elég: a tagoktól elvárták, hogy szigorúan betartsák a vallási és az erkölcsi szabályokat, valamint tőlük telhetően járuljanak hozzá a közösség fennmaradásához. A sikert az is előmozdította, hogy a tehetségesebb római uralkodók támogatták a Birodalom egységét erősítő vallási tömegmozgalmakat, rájuk hagyva, hogy az erősebb fojtsa meg vetélytársát.
Pál „menedzseri” képességeit tanúsítja, hogy a korabeli „távközlés” hiányosságait levelezéssel pótolta, az idegen városokban pedig igénybe vette a diaszpórában élő zsidóság vallási és kereskedelmi hálózatának szolgáltatásait – némi elvi megalkuvással. Bár eredetileg csak Jézust Krisztusként elismerő zsidó vallást akart, Mózes-hitű hittársainak áttörhetetlen ellenállásába (és támadásaiba) ütközve átváltott a megkeresztelteket tömörítő nemzetközi vallásosságra. De azt nyilvánvalóvá tette, hogy sajtmagát tekinti az új vallás legfőbb vezetőjének: „Aki prófétának vagy lelki adománnyal megáldottnak tartja magát, vegye tudomásul, hogy amit írok, az Úr akarata.”[13]
Amikor Pál meghalt, még nem sejthette, hogy az általa elvetett magocskából a zsidó eredetét szívesen „elfelejtő”, világhódító kereszténység bontakozik majd ki, ám műve túlélte. Jóllehet a mai teológia görcsösen tagadja, a kereszténység bölcsője nem Rómában ringott, hanem a „körülmetéletlenek” gyülekezeteiben, és ha egyáltalán beszélhetünk alapítóról, – hiszen sokféle közösségből, ellentmondó hitű képviselőinek sokszor ádáz vitáiban bontakozott ki –, akkor az Pál volt, a tizenharmadik apostol.
Töprengenivalónak azért megmaradt, hogy a miden embert gyermekeként szerető Isten, miért mégis a bosszúálló és féltékeny Jahve saját kiválasztott népének fiaira bízta a kereszténység kialakítását?
Részletesebben : A tizenharmadik apostol
Jegyzetek
[1] Máté evangéliuma: Mt 5,18, illetve Mt 16,28.
[2] DKK 2/56-57. oldal.
[3] Apostolok Cselekedetei: ApCsel 1,23-26 és ApCsel 2,1-4.
[4] Hívőként persze úgy is lehet értelmezni a pálfordulást, hogy Saul agyában a Szentlélek idézte elő (akár villám segítségével is) a látomást generáló agyi folyamatokat,– végül is Isten választja meg, miként üzen. A tények magyarázata világnézeti kérdés. A „pálfordulás” ellentmondásos bibliai leírása azonban inkább kétségeket támaszt, mintsem megerősíti a látomás valódiságát. Hatása oly nagy volt, hogy az ilyen 180°-os eszmei irányváltást azóta is pálfordulásnak nevezik. (V.ö. ApCsel 9,3-8, illetve ApCsel 22,9.)
[5] Hogy kit szorított ki, sohasem fogjuk megtudni, mert az Egyház szemérmesen hallgat róla, mástól meg ugyan kitől lehetne megkérdezni? Viszont tény, hogy mindenkor 12 apostolról beszél, és a 2. századtól kezdve Szent Pál egyenrangú tiszteletben részesül Szent Péterrel, – kivéve egy dolgot: a pápaságot, de ez már másik történet.
[6] Khrisztosz (<görög>) = Messiah (<héber>) = a felkent (egy feladatra kiválasztott).
[7] Tesszaloniki első levél: 1Tessz 4,15
.[8] Kolosszei levél: Kol 3,11. illetve Római levél: Róm 12,29.
[9] Mt 22.39, illetve Jn 13,34.
[10] Tudjuk, hogy Pál sátorkészítő volt (ApCsel 18,30), a sátor pedig akkoriban a lakókocsit pótolta a módosabb kereskedők számára; így került kapcsolatba a „felső tízezerrel”.
[11] Rendre: Róm 11,28; Gal 2,7; 1Kor 4,15.
[12] Pál és a Mózes-hitű zsidók viszályainak részleteit lásd ApCsel 21,17 – 26,32.
[13] 1Kor 14,37.